Malowne marmury z Ascoli Satriano

0

Zanim dam się uwieść świątecznej aurze, a tym samym zanim popełnię jakiś świąteczny post, proponuję wszystkim odrobinę kultury wysokich lotów! Mam na myśli przepiękne marmury pochodzące z okolic Foggi (Apulia), które przed wiekami weszły w skład wyposażenia grobowego lokalnego magnata. Bez wątpienia zdjęcia uderzają żywą kolorystyką, mocno obiegającą od czarno i czerwonofigurowych waz greckich, o których każdy w szkole słyszał.

Marmury zostały odkopane w latach 70. XX wieku przez lokalnych rabusiów i zarazem nielegalnych handlarzy zabytkami. Mimo że część z nich (głównie naczynia rytualne) udało się przechwycić włoskiej policji, to ostatecznie zdeponowano je w muzealnych magazynach w Foggi, gdzie, popadłe w zapomnienie, pokrywały się jedynie kolejnymi warstwami kurzu przez ponad 30 lat. Dwa najcenniejsze okazy, czyli patera oraz nogi od stolika (na zdjęciach) trafiły na czarny rynek dzięki pomocy nie do końca prawego handlarza dziełami sztuki – Giacomo Medici. Stamtąd powędrowały do belgijsko-amerykańskiego właściciela kopalń i za razem handlarza diamentami, by ostatecznie zostać sprzedane kalifornijskiemu Getty Museum. Po latach cała seria zdarzeń doprowadziła do odkrycia nielegalnej proweniencji antyków. Co ciekawe, jeden z rabusiów, na łożu śmierci, wyznał prawdziwą historię! Archeologom udało się ustalić powiązanie między amerykańskimi marmurami, a zabytkami schowanymi w magazynach Muzeum w Foggi i po długich pertraktacjach antyki, 1 sierpnia 2007 roku, wróciły do Włoch.

Niezwykłość owych zabytków polega nie tylko na ich pogmatwanej historii, ale także na żywej, polichromowanej dekoracji i wysokiej jakości marmurze, użytym do ich wykonania. Chodzi o marmur paryjski, krystaliczny oraz prześwitujący, zarezerwowany jedynie dla najcenniejszych dzieł sztuki. Poza tym niezwykle rzadko zdarza się, aby malowidła, pokrywające greckie marmury, dotrwały do naszych czasów.

Serię datuje się na IV w. p.n.e. Jak pisałam wyżej, zabytki stanowiły wyposażenie grobowe lokalnej arystokracji (Apulia w dużym uproszczeniu, należała w owym czasie do strefy wpływów greckich). Nogi rytualnego stolika, wysokie na 95 cm, wyobrażają dwa gryfy o głowie smoka i ciele lwa, polujące na kozła. Malowidło na paterze opowiada natomiast fragment z życia Achillesa, czyli dostarczenie herosowi okazałej zbroi, wykonanej na prośbę jego matki Tetydy.

Polo Museale città di Ascoli Satriano

polomusealeascolisatriano.blogspot.it

 

 

Foto: comune.ascolisatriano.fg.it

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here