Muzeum Campari

2
Galleria Campari




Mediolan jest włoską stolicą aperitivo, a najważniejszym mediolańskim aperitifem jest Campari. Jego historia nierozerwalnie łączy się z miastem. Świadczy o tym kultowy bar Camparino zlokalizowany w Galerii Wiktora Emanuela, ale nie tylko on. Pod Mediolanem, w Sesto San Giovanni znajduje się zabytkowa fabryka Campari przekształcona w 2010 roku w biura koncernu i muzeum.

Camparino

Camparino

Do Sesto San Giovanni dojechać jest bardzo łatwo. Wystarczy wsiąść w czerwoną linię metra – np. przy Piazza Duomo i udać się do stacji końcowej. Znajduje się ona w strefie podmiejskiej, dlatego należy wyposażyć się w odpowiedni bilet. Po wyjściu z metra przechodzimy na drugą stronę ulicy i kierujemy się na południe. Kilka kroków dalej, przy Viale Antonio Gramsci 161, stoi Galleria Campari. Podczas krótkiego spaceru warto zwrócić uwagę na eleganckie domki w stylu secesyjnym. Wspominałam już o tym, że Lombardia z Mediolanem na czele stały się bogatym centrum włoskiego przemysłu właśnie w tamtej epoce. Na przełomie XIX i XX wieku Sesto San Giovanni z nic nie znaczącej wioski zaczęło się przemieniać w historyczną siedzibę mediolańskich fabryk. Dzisiaj miasteczko ubiega się o wpisanie na listę dziedzictwa UNESCO.

Galleria Campari

JAK I KIEDY POWSTAŁO CAMPARI?

W 1860 roku Gaspare Campari stworzył napój będący mieszanką aromatycznych ziół, korzennych przypraw i owoców połączonych z alkoholem i wodą. Przepis do dzisiaj pozostaje tajemnicą – zna go jedynie kilka osób bezpośrednio odpowiedzialnych za produkcję. Bitter szybko zyskiwał na popularności dlatego w 1904 roku otwarto w Sesto San Giovanni pierwszą fabrykę. Jedenaście lat później, w 1915 roku powstał bar Camparino, który na stałe wrósł w krajobraz Mediolanu i stał się jednym z symboli miasta. Koktajle Americano i Negroni natychmiast zyskały miano kultowych, a reklamy dla Campari zaczęli tworzyć czołowi artyści. W okresie międzywojennym pojawiły się w Mediolanie pierwsze dystrybutory, które po wrzuceniu monety wydawały buteleczkę Camparisoda. Podczas boomu ekonomicznego jaki Włochy przeżywały w latach 80. ubiegłego wieku picie Campari było wyznacznikiem statusu, a nawet jedynym w swoim rodzaju sensem życia dla całego pokolenia. W 1985 roku Federico Fellini nakręcił dla Campari reklamę. Każdego roku Campari wydaje prestiżowy i limitowany kalendarz. Cyklicznie wypuszczane są na rynek butelki przeznaczone dla kolekcjonerów.

Galleria Campari

Galleria Campari

HISTORYCZNA SIEDZIBA FABRYKI I WSPÓŁCZESNE MUZEUM

Budynek fabryki zaprojektowano w typowym dla ówczesnej epoki stylu liberty. Na jej tyłach mieścił się piękny park i letniskowa willa należąca do rodziny Campari. Obecna siedziba koncernu jest dużo większa. Została pomyślana w taki sposób, aby secesyjne formy współgrały ze współczesnymi i trzeba przyznać, że to się udało. Nadal istnieje park, natomiast w dawnej willi znajduje się restauracja i akademia gdzie szkoleni są barmani. Częścią kompleksu są również trzy apartamentowce formą nawiązujące do maszyn produkcyjnych.

W zabytkowej fabryce, poza biurami i wielką salą kongresową, otwarto w 2010 roku muzeum. Galleria Campari, bo tak ją nazwano, jest miejscem, którego żadnemu amatorowi Campari nie wolno przegapić.

Galleria Campari
Galleria Campari

Galleria Campari

Galleria Campari

Galleria Campari

Galleria Campari

Galleria Campari

Galleria Campari

Galleria Campari

KOLEKCJA

W kolekcji znajdują się oryginalne plakaty reklamowe i rysunki, nierzadko dzieła wielkich artystów. Można zobaczyć spoty filmowe i zdjęcia wykonane do prestiżowego kalendarza Campari. Są tutaj szklanki i butelki, bo te na przestrzeni lat zmieniały swoje formy, ale nie skład. Pokazano typowy dla lat 50. ubiegłego wieku bar Campari, w którym wiszą kultowe zegary Campari i designerskie lampki z abażurami z buteleczek Camparisoda zaprojektowane przez Ingo Maurera. Tutaj prywata – jestem szczęśliwą posiadaczką jednej z nich. Wśród przedmiotów najciekawsze są uchwyty jakie wisiały kiedyś w mediolańskich tramwajach. Kiedy pasażer za nie łapał przeskakiwał napis lub grafika z reklamą. Można obejrzeć zdjęcie pierwszego dystrybutora Camparisoda. Przed wojną kilka sztuk stało na ulicach Mediolanu.

Plakaty, rysunki i spoty reklamowe pochodzą z różnych epok i są pięknym świadectwem dawnych trendów od belle epoque, futuryzmu, dwudziestolecia międzywojennego, czasów powojennych i popartu, aż do współczesności. Od samego początku Campari było marką, która stawiała na innowacyjność (gdzie w Europie przed wojną stały na ulicach dystrybutory z napojami?) i na współpracę z największymi artystami (Fellini, Depero, Testino, Maurer i wielu innych). Kiedy w 1964 roku otwarto w Mediolanie pierwszą linię metra na każdej ze stacji wisiała reklama Campari (patrz okładka tego artykułu). Jednym słowem Campari to produkt nie tylko kultowy, ale i luksusowy, to prawdziwe “made in Italy”.

Galleria Campari

Galleria Campari

Galleria Campari

Galleria Campari

Galleria Campari

Galleria Campari

Galleria Campari

Galleria Campari

Galleria Campari

Galleria Campari

Galleria Campari

Galleria Campari

Galleria Campari

Galleria Campari

Galleria Campari

Galleria Campari

Galerię Campari można zwiedzać po uprzedniej rezerwacji (telefon: +39 02 62251; email: galleria@campari.com). Wszystkie grupy oprowadza przewodnik, czyli jeden z doświadczonych pracowników koncernu. Istnieje możliwość odbycia wycieczki w obcym języku. Wstęp jest bezpłatny.

A presto!

Ania

P.S. Pamiętaj, że czekam na Ciebie na Facebooku oraz na Instagramie. Jestem tam codziennie i zamieszczam jeszcze więcej włoskich ciekawostek oraz zdjęć.


W ramach Milan City Pass możesz zarezerwować bilety „omiń kolejkę” na Ostatnią Wieczerzę Leonarda da Vinci, wejście do Zamku Sforza, wejście do teatru La Scala, wycieczkę po Mediolanie z anglojęzycznym przewodnikiem, który pokaże Ci najważniejsze atrakcje miasta, transfer autobusowy w jedną stronę z dowolnego lotniska (Bergamo, Malpensa lub Linate), 20% zniżki na rozmaite atrakcje, w tym autobus Hop-on-Hop-off, zwiedzanie stadionu San Siro, bilety do Galerii sztuki Brera, winnicy Leonardo i opcjonalnie 24, 48 lub 72 godzinny bilet transportu miejskiego.


2 KOMENTARZE

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here