Wystawa “Brescia. Renesans na północy Włoch”| Muzeum Narodowe w Warszawie

0
Wystawa

Brescia jest w Polsce właściwie nieznana. Amatorzy sztuki kierują się do Florencji, do Rzymu, do Wenecji, lub do Mediolanu. Tymczasem w renesansowej Italii każde miasto-państwo, księstwo, czy markizat były najprawdziwszymi ośrodkami piękna i wiedzy, jak również kuźniami talentów (porównaj Mantua 2016). Warszawska ekspozycja “Brescia. Renesans na północy Włoch” ma za zadanie nas o tym przekonać i prawdopodobnie dlatego obraz Rafaela “Chrystus Błogosławiący” – mimo, że stanowi punkt wyjścia do lektury wystawy- pozostaje w jej cieniu.

W klimat renesansowej codzienności wprowadza oprawa plastyczna wykonana przez wybitnego scenografa teatralnego Borisa Kudlickiego. Szklano-lustrzane instalacje, na które składają się przede wszystkim typowe dla okresu odrodzenia kolumnady, wydają się być idealnym tłem dla obrazów. Z drugiej strony starannie zgromadzone przedmioty użytkowe pozwalają lepiej zrozumieć realia ówczesnej epoki.

Poza nadrzędnym dla renesansu upodobaniem do prostoty i ładu malarstwo bresciańskie cechuje wierność rzeczywistości. Twórcy z tego kręgu nie wzorowali się jedynie na sztuce Leonarda da Vinci działającego przede wszystkim w Mediolanie i nie tylko na warsztacie weneckim (m.in. Tycjan, Lorenzo Lotto, Giovanni Bellini). Swoją artystyczną tożsamość opierali na wnikliwej obserwacji i na realizmie szczegółów. Ważną rolę odgrywały ekspresja i światło. Oczywista jest ich inspiracja dziełami trójki nadrzędnych mistrzów renesansu (Leonarda da Vinci, Michała Anioła i Rafaela), jednak wzorce napływały do Bresci także z północnej Europy.

Na wystawę składają się płótna pochodzące z włoskich kolekcji (Brescia, Bergamo, Cremona i zbiory prywatne), wybrane obrazy przechowywane w Polsce (Kraków, Łańcut, Warszawa, Poznań), a także wartościowy katalog pozwalający przestudiować zjawisko północnowłoskiego Cinquecenta (90 zł).

Warto zatem wybrać się do Muzeum Narodowego? Jak najbardziej, do czego zachęcam ja – Polka mieszkająca w północnych Włoszech. I niech Wam nie umkną XVI-wieczne portrety pędzla Tycjana, Lotta, Romanina, Moretta, Moroniego, Savolda i Tintoretta, bowiem niezwykle rzadko opuszczają one Italię.

Wystawa “Brescia. Renesans na północy Włoch”

Muzeum Narodowe w Warszawie

2 czerwca – 28 sierpnia 2016

***

Więcej na temat miasta Brescia przeczytacie na blogu w poście Brescia: pompejańskie malowidła i rzymska świątynia o czterech cellach i Brescia. Alternatywa dla Bergamo.

Do zobaczenia „Pod Słońcem Italii”, także na na Facebooku i Instagramie @podsloncemitaliiblog.

Ania

Wystawa "Brescia. Renesans na północy Włoch"

Wystawa "Brescia. Renesans na północy Włoch"

Wystawa "Brescia. Renesans na północy Włoch"

Wystawa "Brescia. Renesans na północy Włoch"

Wystawa "Brescia. Renesans na północy Włoch"

Wystawa "Brescia. Renesans na północy Włoch"

Wystawa "Brescia. Renesans na północy Włoch"

Wystawa "Brescia. Renesans na północy Włoch"

Wystawa "Brescia. Renesans na północy Włoch"

Wystawa "Brescia. Renesans na północy Włoch"

Wystawa "Brescia. Renesans na północy Włoch"

Wystawa "Brescia. Renesans na północy Włoch"

Wystawa "Brescia. Renesans na północy Włoch"

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here