dynia

dynia

Dynia w kuchni to czyste złoto. Ma niewiele kalorii, łatwo syci, poza tym dostarcza błonnika. Zawiera potas, kwas foliowy i chroniący przed wolnymi rodnikami beta-karoten. Jej pestki przyspieszają przemianę materii, a także wpływają korzystnie na nasz mózg. Olej z pestek dyni pomaga obniżyć poziom cholesterolu, zwalcza wolne rodniki i jest bogaty w witaminy i minerały.

Istnieje wiele gatunków dyni jadalnej, a różne odmiany to także różne zastosowanie w kuchni.

  • zwyczajna: zupy, sosy, przetwory
  • piżmowa: pieczywo, zupy, lasagne i zapiekanki, risotto, ciasta, cisteczka i muffiny, puree, pasztet, risotto, przetwory np. dżem
  • Hokkaido: zupa krem, ciasta, serniki i desery, lasagne i zapiekanki, puree, pasztet, risotto, warzywa na parze
  • kaboch: serniki, ciasta, ciastka i muffiny
  • makaronowa: warzywne spaghetti, sosy, placki
  • masłowa: zupy krem, puree, pasztet, risotto
  • Muscat de Provence: gnocchi, przetwory np, dżem, powidła, puree, pasztet, risotto,zupy, placki
  • Kamo kamo:lasagne i zapiekanki, dynia faszerowana
  • delicata: przetwory, np. dżem, desery
  • Acorn Squash:lasagne i zapiekanki, dynia faszerowana

Najczęściej wykorzystuję dynię gotowaną lub pieczoną, jak również purée z pieczonej dyni. Zdarza się, że trę ją na surowo. Przygotowuję lasagne, tarty, risotta, tortelli, pasztet, zupy krem. Warzywo jest ważnym składnikiem mojej domowej kostki rosołowej.