Rzeźba skrzydlatej Wiktorii z Brescii to jeden z najokazalszych rzymskich brązów

0
Rzeźba skrzydlatej Wiktorii z Brescii to jeden z najokazalszych rzymskich brązów

Imponująca statua skrzydlatej bogini Wiktorii odlana z brązu stała się symbolem Brescii. To jeden z najważniejszych rzymskich zabytków ruchomych pod względem użytego materiału, kompozycji i stanu zachowania. Zalicza się do bardzo wąskiego grona odkopanych starożytnych brązów, jakie dotrwały do czasów współczesnych. Zachwycali się nim poeci Giosuè Carducci, który napisał na cześć bogini odę „Alla Vittoria” i Gabriele d’Annunzio. Napoleon III chciał mieć jej kopię. Po dwóch latach prac konserwatorskich prowadzonych przez Opificio delle Pietre Dure di Firenze posąg powrócił do domu. Można go oglądać w Parku Archeologicznym w Brescii.

W tym miejscu zapraszam Cię serdecznie do moich mediów społecznościowych. Na Facebooku i na Instagramie @podsloncemitaliiblog jestem codziennie i zamieszczam jeszcze więcej ciekawostek, zdjęć i Włoch!

Skrzydlata Wiktoria została odkopana w 1826 roku. Właśnie wtedy, podczas pierwszych systematycznych badań archeologicznych odnaleziono w korytarzu dylatacyjnym między budynkiem Kapitolu a jej murem oporowym bogaty depozyt zabytków ruchomych. Były tam fragmenty marmurowego posągu Jowisza, brązowe portrety, a przede wszystkim duży, brązowy posąg Wiktorii – odkrycie bez precedensu. Przypuszczalnie zostały schowane we wczesnym średniowieczu, żeby uniknąć złupienia przez barbarzyńskich najeźdźców i przetopienia na inne, bardziej praktyczne sprzęty, np. na broń.

Ubrana w chiton i himation, czyli tunikę i płaszcz noszone w starożytnej Grecji bogini jest za ciężka, żeby latać. W powszechnej opinii uważa się, że skrzydła zostały dodane do posągu w drugiej kolejności. Najprawdopodobniej stało się to po wybraniu Wespazjana na cesarza. Zresztą właśnie sam imperator przekazał brąz bresciańskiemu Kapitolowi w darze wotywnym. Rzeźba miała nawiązywać do Wiktorii przedstawionej na kolumnie Trajana, zapisującej imię zwycięzcy.

Dwumetrowy monument datowany jest na I w. n.e., chociaż ewidentnie przypomina starsze modele. Został pomyślany jako wyobrażenie kobiety w stylu przechowywanej w Muzeum Archeologicznym w Neapolu Afrodyty z Capui, albo znajdującej się w Luwrze Wenus z Milo. Wykonano go znaną od czasów starożytnych i powszechnie stosowaną metodą wosku traconego.

Za nową aranżacją odrestaurowanego skarbu Brescii stoi hiszpański architekt malarz i rzeźbiarz Juan Navarro Baldeweg. Posąg ustawiono we wschodniej celi Kapitolu. Mury współgrają, z tym co pozostało po bazie posągu antycznego bóstwa, posadzka nawiązuje natomiast do tej zachowanej w ruinach świątyni późnorepublikańskiej. Na jednej ze ścian, a także w gablotach wyeksponowano część z odnalezionych na początku XIX wieku brązów. Trudno nie dostrzec piękna i wyjątkowości Skrzydlatej Wiktorii – jesteśmy w końcu w najważniejszym parku archeologicznym północnych Włoch.

A presto!

Ania

Rzeźba skrzydlatej Wiktorii z Brescii to jeden z najokazalszych rzymskich brązów

Rzeźba skrzydlatej Wiktorii z Brescii to jeden z najokazalszych rzymskich brązów

Rzeźba skrzydlatej Wiktorii z Brescii to jeden z najokazalszych rzymskich brązów

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here